به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

پانسمان نوین و کاربرد آن در بهبود زخم ها

پانسمان نوین

از گذشته تا به حال برای پوشش زخم ها از زخم پوش ها استفاده می کردند
انسان در هر موقعیتی و با توجه به نوع صدمه و آسیبی که به پوست وارد می شود. و به دنبال آن تمامیت پوستی از بین میرود به فکر بهبودی و التیام زخم و آسیب وارد می‌افتاد.
در سال‌ های گذشته به دنبال پیشرفت علم پزشکی پانسمان های جایگزین پانسمان سنتی شده‌ اند که ما آنها را پانسمان نوین می خوانیم.

پانسمان های سنتی برای التیام به زخم ها و بهبودی آن ها دارای معایبی هستند. که باعث شد تا انسان و علم پزشکی به سمت پانسمان های نوین پیشروی کند.

معایب پانسمان سنتی:

  • خشک بودن
  • درد هنگام تعویض
  • برداشتن بافتهای سالم
  • سد محافظتی در برار ورود میکروب ها
  • تعداد دفعات تعویض و …

خشک بودن پانسمان ها

خشک بودن پانسمان های سنتی باعث میشود که روند بهبودی زخم ها با سرعت بسیار کمتری نسبت به پانسمان نوین انجام پذیرد.

از آنجایی که دکتر وینتر در سال 1962 طی بررسی و مشاهدات خود روی نمونه های حیوانی به این نتیجه رسید. که پانسمان ها باید زخم را در یک روطوبت بالانس نگه دارند یعنی این زخم نه خشک شود و نه خیس یا خیلی تر باشد.

دانشمندان طراحی پانسمان هایی با مدیریت رطوبت را آغاز کردند.

پانسمان های خشک و سنتی هنگام تعویض پانسمان درد بسیار زیادی برای بیمار دارند. پانسمان های سنتی به سطح زخم چسبیده و به هنگام تعویض پانسمان درد ایجاد می کند.

همین خشکی و چسبیدن پانسمان به بستر زخم باعث می شود. که در هر مرحله از تعویض پانسمان مقداری از بافت های گرانوله (بافتهای در حال ترمیم) با گاز و یا پانسمان سنتی از زخم جدا شوند. و بدن برای بازسازی دوباره این بافت ها در حال ترمیم باید زمان زیادی را پشت سر بگذارد.

پانسمان های سنتی نمی توانند سد محافظتی را در برابر عبور میکروارگانیسم های ایجاد کند.

آیا می دانستیم که برای اینکه به وسیله گاز معمولی بخواهیم سد محافظتی در برابر ورود میکروارگانیسم ها به زخم ایجاد کنیم تا از ورود باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در اطراف زخم، تخت بیمار و تشک جلوگیری کند باید ۶۴ لایه گاز روی همدیگر قرار دهیم یا بهتر است.

این گونه بگوییم که میکروب ها و باکتری ها از ۶۴ لایه گاز ساده جراحی می گذرد و ما باید ۶۵ لایه گاز روی زخم قرار دهیم تا از ورود آنها جلوگیری کنیم؟

به نظر شما این امکان در پانسمان زخم وجود دارد؟

پانسمان سنتی تعداد دفعات تعویض رو برای بیمار زیاد می کند وقتی که یک زخم را با پانسمان های سنتی یا گاز ساده می بندیم باید حداقل روزی یک یا دو بار تعویض پانسمان داشته باشیم.

که هر بار تعویض پانسمان باعث ایجاد درد ،استرس و بر هم زدن استراحت بیمار میشود.

همچنین هر بار تعویض برلی بیمار متحمل هزینه خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق هر بار تعویض پانسمان و در معرض محیط قرار گرفتن زخم باعث ورود میکروارگانیسم ها میشود که روند ترمیم زخم را طولانی خواهد کرد.

دلایلی که گفته شد گوشه ای از معایب پانسمان سنتی و یا پانسمان خشک است. که باعث شد تا بشر به دنبال این معایب و مضرات در جهت رشد علم پیشرفت فناوری روز افزون پانسمان های نوین رشد کند.

امروزه پانسمان های نوین با کمپانی های مختلف و برندهای مختلف در دسترس بیماران می باشد.

مزایا و محاسن پانسمان های نوین

کاهش درد بیمار به هنگام تعویض پانسمان پانسمان های نوین به دلیل بالانس رطوبتی که دارند و محیط مرطوب ای که برای زخم بیمار ایجاد می کنند هیچ موقع به بستر زخم می چسبند و به دنبال این رطوبت و نچسبیدن به زخم هنگام تعویض پانسمان درد به حداقل خودش می رسد.

همین مزیت پانسمان نوین باعث میشه که کیفیت زندگی بیمار بالا بره به دلیل اینکه هر بار تعویض پانسمان برای بیمار یک ترس و وحشتی به دنبال نخواهد داشت مخصوصاً در بیماران سوختگی و سوختگی های اطفال که درد هنگام تعویض پانسمان واقعا طاقت‌فرساست میتونیم از پانسمان های نوین به جای پانسمان سنتی استفاده کنیم که کیفیت زندگی بیمار رو بالا ببریم.

رطوبت زخم یکی از مواردی که در روند ترمیم زخم برای ما خیلی موثر و مفید است.

حفظ رطوبت زخم در بستر زخم بسیار مهم و موثر می باشد.

پانسمان های سنتی و پانسمان های خشک همانطور که گفته شد قادر به حفظ این رطوبت در بستر زخم نیستند.

از طرفی پانسمان های نوین به نحوی طراحی شدند که رطوبت زخم رو به صورت کاملا moderat (متوسط) روی بستر زخم نگه می دارند و ما با انتخاب درست نوع پانسمان می توانیم شرایطی رو ایجاد کنیم که زخممون خیلی مرطوب و یا خشک نشود.

یعنی بالانس رطوبتی رو به وسیله پانسمان های نوین میتوانیم روی زخم نگه داریم
اصلی‌ترین عامل پیشرفت زخم و ترمیم زخم همین حفظ رطوبت زخم است. سال ۱۹۶۲ دکتر وینتر با آزمایش روی نمونه های جانوری به این نتیجه رسید که پانسمان ها باید طوری باشد که زخم در یک رطوبت بالانس باشد

برای مثال اگر ما زخمی رو داریم که ترشح داره و رطوبت زیادی داره باید از پانسمان های جاذب استفاده کنیم. تا این رطوبت رو توی خودش جمع کنه و نذار که روی بستر زخم بماند. و یا اگر زخمی داریم که خشک هست باید از پانسمانی استفاده کنیم که رطوبت کافی رو به زخم برساند.

پانسمان نوین و آنتی باکتریال بود آن

یکی از معایب پانسمان های سنتی ناتوانی آنها در بحث مدیریت میکروارگانیسم ها بود. پانسمان های نوین با خاصیت آنتی باکتریال خودشون این توانایی را دارند که در مدیریت اینفلامیشن و یا عفونت زخم به ما کمک می کند.

پانسمان های حاوی یون نقره و یا پانسمان های عسل و یا پانسمان هایPHMB از دسته پانسمان های آنتی باکتریال هستند.

زمانی که زخم ها در مرحله اینفلامیشن و یا مرحله التهابی از روند ترمیم زخم هستند. از پانسمان های آنتی باکتریال استفاده می کنیم تا بتوانیم میزان عفونت های لوکالیزه و یا موضعی رو به حداقل برسونیم.

همانطور که میدونید مدیریت عفونت زخم نیاز به استفاده از داروهای سیستمیک به صورت تزریقی و یا به صورت خوراکی و در کنار آن ها استفاده از پانسمان های آنتی باکتریال می باشد پانسمان های یون نقره با اثر بر روی دیواره سلولی باکتری و تخریب آن از فعالیت آنها جلوگیری میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ