به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

واریس چیست و راههای درمان آن

واریس سیاهرگ متورم و پیچ خورده ای است که درست زیر پوست قرار دارد آنها معمولا در پاها ایجاد می شوند. گاهی اوقات رگ های واریسی در سایر قسمت های بدن ایجاد می شوند. برای مثال پیوند خارجی هموروئید نوعی ورید واریسی است که در رکتوم ایجاد می شود. وریدهای عنکبوتی، نوع دیگری از مشکلات سیاهرگی است که بر عروق خونی کوچکتر تأثیر میگذارد.

علائم واریس عبارتند از:

  • رگ های برآمده و مایل به آبی
  • خارش یا سوزش
  • ناراحتی در اطراف وریدها
  • تغییر رنگ پوست در اطراف وریدها
  • تورم در پاها
  • درد در پاها
  • احساس سنگینی در پاها و پاها گرفتگی شبانه پا

 

علائم شما ممکن است زمانی که برای مدت طولانی می نشینید یا روی پاهای خود هستید بدتر شود. و ممکن است زمانی که دراز می کشید یا پاهای خود را بالا می گذارید بهتر شوند.

درمان زودهنگام می تواند از بدتر شدن رگ های واریسی شما جلوگیری کرده و به شما در جلوگیری از عوارضی مانند خونریزی و زخم کمک کند.

 

چگونگی درمان

بسته به اینکه علائم شما چقدر جدی است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ترکیبی از درمان ها و اقدامات پیشگیرانه را توصیه کند. به خاطر داشته باشید که وریدهای واریسی جدید ممکن است حتی پس از درمان ایجاد شوند یا ممکن است نیاز به درمان بیش از یک بار داشته باشید.

هدف از درمان تسکین علائم، جلوگیری از بدتر شدن وریدهای واریسی، بهبود ظاهر و جلوگیری از عوارض جدی مانند زخم و خونریزی است. برخی از تغییرات سبک زندگی که می‌تواند به رگ‌های واریسی کمک کند، ممکن است احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی و سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهد. اگر باردار هستید. پزشک ممکن است برای تسکین علائم وریدهای واریسی مانند درد یا سنگینی پاها، درمان فشرده سازی و داروهای ضد درد را توصیه کند.

تغییر سبک زندگی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است برای کاهش علائم یا جلوگیری از بدتر شدن رگ های واریسی، تغییرات سبک زندگی سالم را توصیه کند. وزن سالم را هدف بگیرید.

این جریان خون را بهبود می بخشد و فشار روی رگ های شما را کاهش می دهد. فعالیت بدنی خود را حفظ کنید تا خون در رگ‌های شما حرکت کند. پیاده روی و ورزش باعث انقباض ماهیچه های ساق پا می شود که می تواند به بازگشت خون به سمت قلب کمک کند و در رگ های پا جمع نشود.

با این حال، ورزش شدید، به خصوص اگر شامل بلند کردن اجسام سنگین باشد، ممکن است رگ های واریسی را بدتر کند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی، از ارائه دهنده خود در مورد سطح فعالیت بدنی مناسب برای شما سوال کنید.

از ایستادن یا نشستن طولانی خودداری کنید. هنگام نشستن، پاهای خود را بالا بیاورید تا فشار داخل سیاهرگ های پاهایتان کاهش یابد. دراز کشیدن با پاهایتان بالاتر از سطح قلب به مدت چند دقیقه و چندین بار در روز می تواند فشار را در رگ های شما کاهش دهد و به بازگشت خون به قلب شما کمک کند.

اگر مجبور هستید زمان زیادی را در حالت ایستاده یا نشسته بگذرانید، سعی کنید مرتبا وضعیت خود را تغییر دهید تا به جریان خون شما کمک کند. از کفش های پاشنه بلند یا کفش هایی که حرکت مچ پای شما را محدود می کند خودداری کنید. برخی از کفش ها ممکن است بر جریان خون در رگ های پاهای شما تأثیر بگذارند.

اگر برخی از کفش‌ ها باعث می‌شوند که رگ‌های واریسی شما بدتر شود، سعی کنید آن کفش‌ها را کمتر بپوشید. ترک سیگار آسیب به رگ های شما در اثر سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به واریس را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ