به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

راههای جلوگیری از گوشت ناخن شدن

با سلام دوستان عزیز امروز می خواهیم در رابطه با پا و مراقبت از ناخن ها. خصوصا ناخن های انگشتان پا، با هم صحبت کنیم.

همچنین در رابطه با اینکه چه اتفاقی می‌افتد که ناخن آسیب می بیند و گوشت ناخن میشود، در این مواقع چه کار کنیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم.

برای جلوگیری از گوشت ناخن شدن چه نکاتی را باید رعایت کنیم.درمان گوشت ناخن چگونه انجام می شود، صحبت می کنیم.

حتما بارها این جمله را شنیده اید که پا قلب دوم انسان است. و از آنجایی که وزن کل بدن رو متحمل می شود.

فشار زیادی به آن وارد می شود و و به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. بنابراین لازم است که هر کسی روش های مراقبت از پا را آموزش ببیند تا از بروز مشکلاتی مثل میخچه یا گوشت ناخن شدن یا خار پاشنه جلوگیری کند.

روش های مراقبتی

جدا از مشکلاتی که به دلیل وراثت و اختلال در نوع انگشتان و یا نوع راه رفتن فرد وجود دارد و سبب دفورمیتی و تغییر شکل انگشتان پا و مشکلات ناشی از آن میشود، برخی دیگر از مشکلات پا به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب که به پا فشار وارد می کند، استفاده از جوراب های نامناسبی که جنس آن حاوی پلاستیک باشد و یا خشکی پوست پا،بوجود می آید.

بنابراین به کمک انجام مراحل روتین مراقبت پا می توان از بروز برخی عوارض جلوگیری کرد.

انواع مراحل روتین مراقبتی

شستشوی منظم پا

یکی از روش های موثر مراقبت از پا این است که همواره پاها تمیز باشند. برای این کار بهتر است که هر زمان که از محیط بیرون به خانه می رسید پاهای خود را با شوینده های مناسب بشویید. و همچنین سعی کنید از اقلام لایه بردار و اسکراب های پا استفاده کنید. این لایه‌ برداری به جداسازی پوست های مرده کمک زیادی می‌کند و در پاکیزگی پوست تاثیر زیادی دارد.

ماساژ پا

ماساژ دادن پا تاثیر زیادی در مراقبت پا دارد چرا که گردش خون را در پا زیاد میکند و عضلات پا را تقویت می کند.

استفاده از کرم های ترک پا

به دلیل اینکه بافت پوست پا ضخیم تر از پوست نواحی دیگر بدن مثل دست ها می باشد باید از کرمهای مناسب پا استفاده کنیم، زیرا این کرم ها برای مراقبت از پا و همچنین جلوگیری از خشکی پوست و همچنین رساندن مواد مغذی به پوست پا طراحی شده اند.

استفاده از اسکراب و ماسک پا

اسکراب ها و یا سنگ پا به لایه برداری و حذف سلول های مرده از روی پوست پا کمک می‌کند.

یکی از روش های مفیدی که می توان از خشکی پا جلوگیری کرد ،آبرسانی منظم به پا ها می باشد. که با استفاده از ماسک های خانگی مخصوص پا می توان این کار را انجام داد.

یکی از مشکلاتی که می تواند به دلیل مراقبت نکردن صحیح از پاها به وجود بیاید گوشت ناخن شدن یا فرو رفتن گوشه های ناخن در بافت های اطراف می باشد که درادامه در رابطه با ان صحبت می کنیم.


گوشت ناخن

عواملی که سبب فرو رفتن ناخن در گوشت می شوند، عبارتند از:

  • پوشیدن کفش نامناسب با پنجه های تنگ
  • ضربه و آسیب به انگشتان خصوصا در افراد ورزشکار
  • راه رفتن های غیر عادی و قدم برداشتن به صورت غیر عادی
  • ناهنجاری های مادر زادی انگشتان پا مانند انگشت چکشی شکل و کف پای صاف
  • چاقی و وزن بالا
  • دیابت

در افراد دیابتی به دلیل آسیب اعصاب ناحیه پا و اختلال آنها به مرور شکل و آرایش انگشتان تغییر می کند و سبب بروز ناهنجاری های انگشتان پا می شود.

تعریق بیش از حد پا

بررسی بروز عفونت در ناخن فرورفته در گوشت

در صورت مراقبت نادرست از ناخن های پا و گوشت ناخن شدن انگشتان احتمال بروز عفونت بالا می رود. در هنگام پوشیدن کفش به دلیل بالا رفتن گرما و رطوبت محیط پا این مکان، محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ ها و قارچ‌ های نظیر استفیلوکوک ها و سودوموناس ها و درماتوفیت ها و کاندیدا و تریکوفایتون ها می شود.

علت بروز عفونت در ناخن پای فرورفته در گوشت یا همان گوشت ناخن

هنگامی که لبه بریده شده ناخن به بافت مجاور آسیب بزنه و زخم ایجاد کنه هر کدام از عوامل عفونی یاد شده می تواند به لایه های زیرین پوست وارد شود و سبب بروز عفونت شود که اصطلاحا پارونیشیا نامیده می شود که در صورت درمان نشدن عفونت، می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی مثل درماتیت، سلولیت و حتی عفونت استخوان شود که این عارضه در افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

زیرا در این افراد به دلیل آسیب به عروق و اعصاب ناحیه پا سرعت بهبود زخم کمتر از افراد عادی است و ممکن است سبب بروز عواقب جبران ناپذیری مثل زخم پای دیابتی و در موارد شدیدتر سبب قطع و آمپوتاسیون انگشتان پا شود.

علائم

از علائم اولیه این عارضه قرمزی درد تورم و التهاب گوشت اطراف ناخن می شود که در موارد شدیدتر شاهد بروز عفونت و ترشحات خصوصا ترشحات زرد رنگ هستیم. که در صورت بروز این عوارض به پزشک ارتوپد و جراح عمومی مراجعه کنید. تا ضمن دریافت آنتی بیوتیک و داروی مناسب در صورت لزوم اقدام به جراحی ناخن فرو رفته شود.

 

پیشگیری و جلوگیری

مهمترین نکته برای جلوگیری از فرو رفتن ناخن در گوشت پا انتخاب کفش مناسب است. سایز ساین کفش باید کاملا درست انتخاب شود از پوشیدن کفش های خیلی بزرگ خیلی کوچیک خصوصا کفشهای با پنجه تنگ خودداری کنید چون می‌تواند باعث ضربه و آسیب پا شود.

یکی از نکات اصلی در مراقبت پا محافظت از انگشتان و خصوصاً ناخن ها این است. که کوتاه کردن ناخن ها باید با دقت انجام شود تا سبب آسیب گوشت های اطراف ناخن نشود.

بنابراین برای کوتاه کردن ناخن ها باید از ابزاری استفاده کرد که بتواند ناخن را صاف و سریع کوتاه کند و به بافت های اطراف ناخن آسیب نزند.

یکی از قدیمی ترین این ابزارها ناخن گیر کلاسیک می باشد که اصلی ترین مشکل استفاده از این مدل ناخن گیر،کند شدن تیغه های آن می باشد که به جای برش سبب خرد شدن صفحات ناخن می شود.

ابزار بعدی،ناخن گیر انبری می باشد که برش های دقیق تری نسبت به ناخن گیر کلاسیک ایجاد می‌کند و انتخاب خوبی برای کوتاه کردن ناخن ها می باشد که بهتر است جنس آن از فولاد ضد زنگ و یا کربن فشرده باشد‌.

قیچی ناخن گیر هم یکی دیگر از ابزار های کوتاه کردن ناخن است که برش های دقیق تر ایجاد می‌کند و برای شکل دادن به ناخن ابزار مناسبی است. همچنین میتوانید از سوهان ناخن برای کوتاه کردن و حالت دادن به ناخن ها استفاده کرد که آسیب کمتری رو به ناخن وبافتهای مجاور میزند.

برای کوتاه کردن ناخن ها خصوص ناخن های پا حتما باید از ناخن گیر های بزرگ با تیغه بدون انحنا و یا سوهان ناخن استفده کنید تا گوشه های ناخن کاملا صاف بریده شود،زیرا در غیر این صورت گوشه های ناخن به هنگام رشد به داخل بافت‌های مجاور فرو رفته و سبب ایجاد زخم و بروز عفونت در ناحیه انگشتان پا می شود.

درمان گوشت ناخن به چه شکل انجام می شود؟

کلاسیک ترین روش درمان ناخن های فرورفته در گوشت پا جراحی و جدا کردن کامل ناخن از گوشت می باشد. که این کار توسط پزشک در کلینیک انجام میشود، این کار علاوه بر اینکه دردناک می باشد. نیازمند مراقبت های خاصی است. و ممکن است علی رغم جراحی و خارج کردن ناخن آسیب دیده ناخن جدید. به صورت طبیعی رشد نکند و مجدداً در گوشت فرو رود.

روش دیگر درمان،جدا کردن و بریدن ناحیه ای از ناخن می باشد. که در گوشت فرو رفته و بعد از آن با روش هایی ریشه ناخن سوزانده می شود.

بهترین روش درمان روشهای بدون جراحی می باشد که علیرغم دوره درمان نسبتا طولانی آسیبی به ناخن شخص وارد نمی کند. و یکی از دستگاه هایی که در این روش استفاده می شود دستگاه کراتوریمووال می باشد که می توان بد شکلی های ناخن را با ان اصلاح کرد.

لازم به ذکر است که در کلینیک ما مشاوره در رابطه با مراقبت پا و ناخن انجام می گیرد و می توانید برای دریافت مشاوره به کلینیک زخم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ