به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

ویژگی های یک صبحانه ی دیابتی

در این مقاله می‌خواهیم در مورد صبحانه و میان وعده‌هایی که افراد دیابتی مجاز و مصرف آن هستند صحبت کنیم همانطور که می‌دانیم رعایت وعده‌ها و خوراک افراد دیابتی برای حفظ سلامتی و قند خون نرمال همچنین بهبود زخم‌های دیابتی بسیار حائز اهمیت است بیشتر افراد دیابتی دغدغه مصرف خوراکی‌ها را دارند امیدوار هستیم در این مقاله در این راستا به شما کمک نماییم.

از آنجایی که صبحانه مهم‌ترین وعده در روز مخصوصا برای افراد دیابتی به شمار می‌رود باید طوری تنظیم شود که کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ ها را در برگیرد و قند خون را به تعادل برساند تا در طی روز هم کمتر دچار اختلال در قند شود پروتیین میتواند تا وعده بعدی که شما غذا مصرف می کنید تا میزانی شما را سیر نگه دارد و میزان لازم روزانه25تا 35 گرم است.

نخوردن صبحانه

حذف صبحانه از وعده های طی روز بزرگ ترین اشتباه افراد دیابتی است زیرا باعث اختلال و عدم تعادل قند خون در طی روز می شود. برای مثال یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها تخم مرغ است که اگر به صورت آب پز هم مصرف شود بسیار مفید خواهد بود. و در ترمیم زخم نیز به کمک سلول‌ها خواهد آمد به دلیل پر پروتئین بودن و حتی می‌توان به صورت سرخ شده یا املت آن را مصرف کرد. اگر سعی کنید که در کنار آن از سبزیجات و فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید بسیار مفید است و سبزیجات قابل استفاده شامل:نعنا ،رزماری،آویشن،زیره،بابونه،ریحان،شوید.

نان ها

در بین نان‌ها نان سنگک و نان جو و نان‌های سبوس‌دار برای استفاده روزانه مناسب‌ تر از بقیه نان‌ها هستند و برای صبحانه استفاده از نان تست به همراه دیگر خوراکی‌های مجاز قابل قبول است.

در این بین باید بیشتر توجه سمت این موضوع باشد که از قندهای مصنوعی و آبمیوه‌ ها استفاده نشود استفاده از آبنبات‌ های شیرین و شکر سفید و مربا ممنوع می‌ باشد.

وعده سالم دیگر عدسی می‌باشد که سرشار از فیبر و پروتئین بسیار است و از غلات نیز در آن استفاده شده است.

افراد دیابتی از خوردن پنکیک به دلیل داشتن آرد سفید و شکر فراوان بایستی پرهیز کنند کربوهیدرات و شکر موجود در پنکیک به سرعت قند خون را افزایش می دهد. و هیچگونه فیبر و پروتینی وجود نداد که برای زمان زیادی شما را سیر نگه دارد. و برای مصرف خرما برای هر فرد باید جداگانه تصمیم گیری شود زیرا به سرعت می‌ تواند باعث افزایش قند خون شود و خرما حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین است پس مصرف آن باید تحت نظر باشد.

در مورد مصرف عسل نیز چون طبیعی است افراد نمی توانند بلامانع انرا مصرف کنند و نسبت به سایر شیرین کننده ها ضرر کمتری دارد در صورتی که در حد تعادل و به میزان مجاز استفاده شود و افراد دیابتی باید عسل های ارگانیک و طبیعی را مصرف کنند و عسل های موجود در سوپر مارکت ها اغلب حاوی شکر هستند و مصرف آن ممنوع است.

در مورد مصرف قهوه و چای نیز افراد باید محدودیتی را شامل شوند زیرا ممکن است موجب افزایش قند خون شوند. چربی های غیر اشباع که در دانه ها و مغز ها یافت میشود نیز بایستی از برنامه کنار برود.

کسانی که عادت به استفاده ماست دارند ماست یونانی بهترین گزینه و ماست های میوه ای و طعم دار شده بدترین گزینه انتخاب شده می باشند. زیرا 31گرم آن را قند تشکیل داده یعنی حدود 61 درصد کالری آن مختص قند می باشد و ماست یخ زده ای که به عنوان جایگزین بستنی از آن استفاده می شود هیچ تفاوتی با بستنی یخی معمولی ندارد.

پس هنگام اتخاب ماستی باید انتخاب شود که بدون طعم و حاوی شیر غنی شده باشد زیرا فاقد قند هستند و بسیار مفید خواهند بود.

مصرف آبمیوه ها نیز تاثیراتی مشابه نوشابه و سایر نوشیدنی های قندی می باشد این موضوع درباره آبمیوه های طبیعی نیز صدق میکند برای مثال آب سیب.

به یاد داشته باشید که برنامه غذایی برای همه افراد نمی‌ تواند یکسان باشد به دلیل داشتن قند خون متفاوت در افراد متفاوت و برای راهنمایی بیشتر افراد دیابتی باید تحت نظر پزشک برنامه غذایی را دریافت کنند و از خوردن غذاهای ممنوع پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ