به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

تغذیه در افراد دیابتی چگونه باشد ؟

دیابت و پیرو آن زخم دیابتی از آن دسته بیماری های مزمنی محسوب می شوند که به سادگی با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم قابل پیشگیری و کنترل هستند. به همین علت است که استفاده از رژیم غذایی نادرست می تواند تاثیر سریع و مخربی بر این افراد داشته باشد.

جدا از رعایت میزان استفاده هریک از مواد غذایی (که حتما باید با توجه به دستور پزشک معالج صورت گیرد) نظم در تغذیه ی این افراد فاکتوری مهم به شمار می رود.

ایده آل ترین روش تغذیه به سه بخش اصلی شامل صبحانه و نهار و شام و دو تا سه میان وعده تقسیم می شود. بهتر است هر یک از این وعده ها در زمان مناسب خود مصرف شده و حذف نشوند.

مواد غذایی مفیدی که بیمار در طی درمان می تواند استفاده کند

مواد غذایی تازه و طبیعی مثل میوه سبزیجات فیبر ها که در (گیاهان سبوس و حبوبات ) یافت می شود.

سبزیجات

به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر و ویتامین همچنین کم کربوهیدرات بودند اکثرشان باید در رژیم دیابتی باشند سبزیجاتی مانند کاهو خیار اسفناج کدو قارچ در جلوگیری از افزایش قند خون و درمان زخم دیابتی کاربرد دارد.

پروتئین

مقدار زیاد پروتئین در مواد لبنی و گوشتی استفاده از مواد غذایی گیاهی دارای پروتئین مانند آجیل سویا حبوباتی مانند لوبیا

موادی مانند برنج، نان، پاستا و سیب زمینی از منابع کربوهیدراتی می‌باشند.

بر اساس توصیه ی انجمن دیابت آمریکا برای افراد دیابتی مصرف 45 تا 60 گرم کربوهیدرات در هر وعده‌ ی غذایی مجاز است. این توصیه می‌تواند بر اساس جنسیت، اهداف وزنی و مقدار هدف قندخون برای هر بیمار متفاوت باشد.

سه نوع مختلف از کربوهیدرات‌ ها وجود دارد که شامل نشاسته، قندها و فیبرها می‌باشند.

نشاسته از جمله از کربوهیدرات‌ های پیچیده است که در سبزیجات نشاسته‌ ای مانند انواع نخود، سیب زمینی و ذرت یافت می شود. لوبیا و غلات کامل نیز حاوی کربوهیدرات‌ های پیچیده می باشند.

غلات کامل از فیبر و مواد مغذی بالاتری برخوردار است. برای همین از نظر سلامتی برای بدن فواید بیشتری دارد و بر طول عمر، جلوگیری از چاقی، جلوگیری از دیابت نوع دو، جلوگیری از بیماری قلبی و همچنین جلوگیری از سرطان روده بزرگ اثر زیادی دارند.

مضرات

قندهای مصنوعی

قند ها (شامل قند طبیعی و مصنوعی) جزو ساده ترین کربوهیدرات ها هستند که بدن ما به مقدار مشخصی از آن ها برای سوخت و ساز احتیاج دارد. انواع مختلفی از قند ها در طبیعت وجود دارند که شامل فروکتوز (قند میوه)، لاکتوز (قند شیر)، مالتوز (قند غلات) و … هستند و معمولا مضر نیستند.

قند هایی مثل ساکارز (شکر سفید) که از منبع اصلی خود خارج شده و به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول برای سلامتی و به خصوص بیماران دیابتی که دچار زخم های دیابتی هستند آسیب های جدی را به همراه دارند.

لازم به ذکر است که بهتر است در این دسته از بیماران قندهای طبیعی نیز به میزان کم و مشخص مصرف شوند.

کالری مورد نظر برای بهبود زن خم بین 50 الی 30 کیلو کالری می باشد و برای بیمارانی که BMI بالاتر از سی دارند. به ازای هر کیلوگرم وزن بدن شان ممکن است بین 20 تا 25 کیلو کالری در روز کاهش یابد.

در رژیم می توانید از وعده هایی استفاده کنید که امگا3 مورد نیاز را دریافت کنید مانند روغن زیتون و کانولا آووکادو ماهی چرب مثل شاه ماهی یا قزل‌ آلا یافت می شود.
برای میان وعده می توان از 15گرم کربوهیدرات 2 قاشق غذاخوری کشمش + 1/4 پیمانه بادام + تخم مرغ آب پز + نان تست حاوی غلات و نصف قاشق چای خوری مارگارین + نصف پیمانه نخود فرنگی شیرین + 2 قاشق غذاخوری دیپ لوبیا

از آنجایی که زخم دیابتی مشکلی است که به صورت معمول در موارد پیشرفته بیماری دیابت بروز می کند. علاوه بر مراقبت از پوست و بدن در برابر صدمات ناشی از زخم و فشار با پیروی از رژیم غذایی صحیح میتوان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد. یا در صورت بروز با اصلاح رژیم غذایی در بهبود آن نقش داشت.

توصیه میکنیم برای تسریع در روند بهبود رعایت رژیم غذایی همگام با اصلاح سبک زندگی و ورزش انجام گیرد. همچنین می توانید برای پیشگیری و یا درمان زخم پای دیابتی از کلینیک زخم دکتر فراهانی در تهران ، اراک ، خرم آباد کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ