به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

استرس و آسیب های احتمالی مرتبط با آن

برای اینکه با خطرات و آسیب های یک موضوع آشنا بشویم ابتدا باید شناخت نسبی از خود موضوع پیدا کنیم.

استرس چیست؟

استرس درواقع یک احساس ناخوشایند و تنش گونه ی عاطفی و جسمی است. این عارضه میتواند ناشی از هراتفاق و رویدادی باشد. استرس واکنش بدن شما دربرابر یک چالش از پیش برنامه ریزی نشده است! بدن ما با ترشح هورمون به استرس واکنش نشان می دهد. کار این هورمون ها افزایش هوشیاری مغز ما است و همچنین موجب تنش عضلات و افزایش نبض می شوند. در کوتاه مدت، این واکنش ها خوب هستند و کمک میکنند تا شرایط ایجاد کننده استرس توسط ما کنترل شود.

این دفاع بدن ما برای محافظت از خود است ولی در صورتی که بصورت مزمن درآید سلامت ما را به خطر می اندازد.

تاثیر استرس بر قند خون

جالب است بدانید استرس میتواند به راحتی بر سطوح قند خون ما تاثیر بگذارد

در هنگام استرس هورمون های گلوکاگون و کورتیزول در بدن ترشح می شوند که باعث بالا رفتن قند خون میشود.

ترشح هورمون بخشی از پاسخ جنگ و گریز بدن است و بدن را آماده ی مقابله با اولین علایم مشکل ساز میکند. کورتیزول و سایر هورمونها موجی از انرژی را به شکل گلوکز (قند) که بدن می تواند برای مبارزه یا فرار از آن استفاده کند، آزاد می کنند.

این افزایش قند در صورتیکه پاسخ انسولین بدن بدرستی انجام شود مشکلی بوجود نمی آورد اما در افراد دیابتی که بدن آنها قادر به حرکت قند بطور موثر به داخل سلولها نیست، موجب بالا بردن مقدار قند در جریان خون می شود.

ارتباط دراز مدت استرس و قند خون

استرس می تواند مقدار قند خون را حتی از زمانیکه یک غذای پرکالری و مضر می خورید، بالاتر ببرد البته باید توجه داشت وجود غذا بخش مهم دیگری از این ماجراست

حتما شما هم میدانید بسیاری از مبتلایان به استرس به غذا به عنوان ابزاری برای رفع استرس هجوم می برند

و اگر انتخاب های بدی انجام دهند مسلماً مقدار قند خون آنها باز هم بالاتر می رود.

متاسفانه جدا از آسیب های جسمانی استرس سبب می شود شما نسبت به وضعیت سلامتی خود بی تفاوت شوید. استرس سبب می شود مدیریت دیابت مشکل تر شود چون وقتی توجه فرد کاملاً معطوف مسائل نگران کننده باشد انرژی کمتری برای مدیریت دیابت، دوز انسولین، انتخاب غذای سالم و ورزش خواهد داشت.

خبر خوب این است که کنترل سطح استرس از طریق فعالیت بدنی یا روش های آرام سازی بدن مثل یوگا تاثیر مستقیم بر کاهش قند خون ناشی از استرس دارد. فعالیت بدنی، استراحت و آرامش، و همچنین مراقبه به اندازه ی قابل توجهی می توانند استرس و سطوح قند خون راکاهش دهد.

و مهمتر اینکه برخی روش های فعالیت بدنی و آرام سازی بدن مثل یوگا می توانند مشکلات ترشح انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت مزمن بر طرف کنند.

 

استرس و آسیب ها

 

و حالا راهکارهای پیروزی در این نبرد را بخوانیم…

اقدامات کوچک اما مفید برای مقابله با استرس

برای مدیریت بهتر استرس چند توصیه دوستانه را بشنوید

قرار نیست با ورزش های سخت یا پیاده روی های طولانی خسته شویم فقط کافیست بدانیم ده دقیقه ورزش 3 بار در روز بسیار موثر است. برای شروع 15 تا 30 دقیقه فعالیت بدنی در 3 نوبت در روز کاملا مناسب است.

لازم نیست تمام شرایط زندگی را تغییردهیم، کافیست اتفاقات کوچک اما جدید را اضافه کنیم

برای مثال چند دقیقه مدیتیشن در روز داشته باشیم یا حتی یک سرگرمی جدید شروع کنیم مثل دوخت و دوز یا حل جدول یا حفظ شعری که آرامش ایجاد می کند.

و مفیدترین کار ده دقیقه پیاده روی برای ارامش ذهن! این ها کارهای کوچکی هستند که به شما برای پیروز شدن درمقابل استرس کمک میکند..

و توصیه پزشکانه آخر !

هیچ درمانی با تلاش تک نفره امکان پذیر نیست یک تیم مراقبت تشکیل دهید تیم مراقبین شما میتواند شامل پزشک، پرستار، آموزگار، مددکار اجتماعی، خانواده و دوستانتان باشد، همه ی آنها میتوانند در آرامش و بهبودی شما سهیم باشند.

در آخر شما باید در همه حال از انگیزه بالایی برخوردار باشید، بدانید که لحظات سخت زندگی، هیچ گاه دائمی نیستند،

اما انسان های سخت که لحظات سخت و دشوار را با صبر فراوان و روحیات الهام بخش خود پشت سر می گذارند در زندگی ماندنی و جاودانه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ