به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

قند خون و راهکارهایی برای کنترل بهتر آن

بیماری قند خون بالا (Hyperglycemia) یکی از شایع ترین بیماری‌ ها در سراسر جهان است. این بیماری وقتی اتفاق می افتد که مقدار قند موجود در خون بسیار زیاد باشد. علت ایجاد این بیماری کمبود انسولین یا ناتوانایی بدن برای استفاده مناسب از انسولین موجود در خون است.

در واقع انسولین هورمونی است که وظیفه جابجایی گلوکز موجود در خون به داخل سلول‌ ها و کمک به استفاده از انرژی آن را برعهده دارد.

علائم قند خون بالا

گاهی اوقات قند خون بالا در صورت کنترل نشدن می‌تواند خطرساز باشد. بنابراین شناخت علائم این بیماری برای پیشگیری و درمان به موقع آن بسیار مهم است.

همراه با هم علائم رایج قند خون بالا را مرور میکنیم:

احساس گرسنگی دائم و کاهش وزن ( علائم قند خون در بزرگسالان)

اکثر افرادی که قند خون بالا دارند، بیشتر از سایرین احساس گرسنگی می‌کنند. این افراد ممکن است با وجود خوردن غذای بیشتر، حتی دچار کاهش وزن شوند. دلیل این اتفاق این هست که بدن نمی‌ تواند انرژی موردنیاز خود را از گلوکز به دست آورد.

برای تامین انرژی لازم به چربی و ماهیچه‌ ها روی می‌آورد. بنابراین با تجزیه بافت عضلات و چربی‌ ها فرد به‌ صورت ناسالم کاهش وزن را تجربه خواهد کرد.

به دلیل تحلیل بافت عضلات، داشتن احساس ضعف عضلانی در بیماران مبتلا به قند خون طبیعی است.

احساس خستگی مداوم ( اختلال در استفاده مطلوب از انسولین)

خستگی مداوم در بیشتر مواقع یکی از نشانه‌ های قند خون بالا و کنترل‌ نشده است. زمانی که بدن از انسولین به‌ درستی استفاده نمی‌ کند یا مقادیر کافی انسولین ندارد.

قند به جای وارد شدن به سلول‌ ها و تامین انرژی، در خون باقی می‌ ماند. همین موضوع باعث کاهش انرژی کل بدن و خستگی می‌شود.

یکی از داروهای کنترل کننده میزان قند خون، قرص گلوتریو است. گاهی اوقات پزشک متخصص با معاینه دقیق بیمار و بررسی سوابق پزشکی او، ممکن است این دارو را برای ایجاد تعادل در میزان گلوکز خون او تجویز کند. البته باید درنظر داشت مصرف خودسرانه این دارو بدون مشورت با پزشک عوارض جبران‌ ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

سردرد و تاری دید زیاد (تورم عدسی چشم به دلیل قند بالا)

بالا بودن میزان گلوکز موجود در خون ممکن است گاهی به‌ صورت تاری دید بروز پیدا کند. برخی از بیماران مبتلا به قند خون بالا وضوح دید خود را تا حدودی از دست می‌دهند و اجسام را به‌ صورت تار می‌بینند.

سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به تورم عدسی چشم شده و تاری دید را به همراه داشته باشد. به دلیل از دست دادن وضوح دید. ممکن است بیماران مبتلا به قند خون بالا سردرد‌ های شدیدی را تجربه کنند.

 زخم‌های بدن با سرعت کمتری بهبود پیدا می‌کنند

حتما شما هم شنیده اید یکی از نشانه‌های قند خون بالا در بدن، کند شدن روند بهبود زخم‌، خراش، بریدگی و کبودی‌ های بدن است. دیابت به عصب‌ ها آسیب وارد کرده و بر گردش خون، به‌ویژه در پاها، تاثیر می‌گذارد. همین موضوع باعث خون رسانی نامناسب در پاها شده و بهبودی را با تاخیر مواجه می‌کند.

در چنین حالتی حتی زخم‌های کوچک ممکن است منجر به عفونت‌های بسیار شدید و حتی قطع پا در موارد حاد شود.

احساس ضعف و درد در دست و پاها (نشانه قند خون کنترل نشده)

قند خون کنترل نشده می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود که با نام نوروپاتی شناخته می‌شود. نوروپاتی احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست و پاها را به همراه دارد. همچنین بعضی از افراد در این قسمت‌ها احساس درد می‌کنند.

خشکی دهان

اگر در کنار تشنگی دائم احساس خشکی دهان دارید و بزاق به اندازه کافی ترشح نمی شود. این نشان دهنده افزایش قند خون است و بهتره که بررسی شود.

ورم دست و پا

اگر در کنار دیابت مبتلا به فشار خون هم هستید. هر دوی این بیماری‌ ها عملکرد کلیه را برای دفع سموم و مایعات مختل می‌کنند. تورم دست و پاهای شما به دلیل جمع شدن مایعات در زیر مفاصل و به دلیل تخلیه ناقص از کلیه‌ هاست و یک نشانه از اختلال در عملکرد کلیه‌ها.

مصرف داروهایی که برای دیابت و فشار خون شما تجویز می‌شود، ضامن عملکرد صحیح کلیه‌ ها خواهد بود. تغییر برنامه غذایی هم ممکن است موثر واقع شود. با متخصص تغذیه مشورت و همکاری کنید تا میزان قند خون شما کنترل شود.

و حالا :

راهکارهایی برای کنترل علائم قند خون بالا و مرزی

با مشاهده چند مورد از علائم قند خون بالا، در اولین قدم باید میزان قند خون را در چند مرحله و زمان های متفاوت (ناشتا و بعد از وعده‌های غذایی) اندازه‌ گیری کرد.

اگر قند خون به‌ صورت دائمی بالا باشد. باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. پزشکان موارد زیر را برای کنترل و کاهش میزان گلوکز موجود در خون پیشنهاد می‌کنند:

آب بیشتری بنوشید. مصرف آب به دفع قند خون اضافه از طریق ادرار کمک می‌کند. همچنین مانع دهیدراته شدن بدن می‌ شود.

بیشتر ورزش کنید. ورزش کردن به کاهش میزان قند موجود در خون کمک می‌کند. البته گاهی اوقات ممکن است بر عکس عمل کرده و قند خون بالاتر رود. پیش از شروع تمرینات ورزشی حتما با پزشک مشورت کنید.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید. برای کاهش میزان گلوکز موجود در خون، باید از مصرف غذاهای پرچرب، انواع شیرینی و مواد غذایی حاوی شکر و کافئین خودداری کنید.

با رعایت نکات بالا می‌توان تا حدود بسیاری به کنترل میزان قند خون کمک کرد. اگر گلوکز موجود در خون دائما بالا بود، در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید.

در چنین شرایطی شاید به شروع درمان دارویی طبق تجویز پزشک نیاز باشد.

تا به اینجا در رابطه با علائم قندخون بالا و راهکارهای کنترل آن صحبت کردیم درنظر داشته باشید. اگر هر یک از علائم را برای مدت طولانی تجربه کردید.

در اسرع وقت به مطب پزشک مراجعه کنید. با اندازه‌ گیری میزان گلوکز موجود در خون و انجام آزمایش‌های مربوطه، ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری Hyperglycemia سریعا توسط پزشک مشخص می‌شود.

برخی از پزشکان بعد از تشخیص این بیماری، ممکن است درمان دارویی را آغاز کنند و مهمتر ازهمه مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک متخصص و دوز تعیین‌شده توسط او انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ