به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

بهبود زخم با تغذیه مناسب

در بحث مدیریت و درمان زخم تغذیه نقش اساسی ایفا می‌کند و تغذیه نامناسب در حین درمان می‌تواند ترمیم زخم را با مشکل مواجه کند و برای تولید بافت جدید به جای بافت مرده و آسیب دیده نیازمند توجه و افزایش مصرف انرژی و تغذیه مناسب می‌شود. و اگر بافت با توجه به نیازش تامین نشود و در طی درمان و قبل از آن توجهی از نظر تغذیه صورت نگیرند با توجه به عدم تعادل هورمون‌ ها علی الخصوص هورمون استرس بافت وارد فاز سوء تغذیه پروتئین می‌شود بی‌ اشتهایی همراه با التهاب باعث از دست دادن مداوم.
بافت بدون چربی می‌شود به خصوص اگر دریافت مواد مغذی کافی نباشد.

در موارد زیر می‌خواهیم مواد مورد نیاز در اغذیه را بررسی کنیم

در مورد ویتامین آ مسئول نگهداری اپیتلیوم است و در مرحله التهابی تعداد ماکروفاژ‌ها و مونوسیت‌ها را در زخم افزایش می‌دهد مصرف ویتامین آ نیاز به اعتیاد دارد زیرا خطر مسمومیت وجود دارد و تشکیل کلاژن را تحریک می‌کند در شیر پنیر میوه‌های قرمز و ماهی یافت می‌شود.

مس برای حفظ استحکام پوست عروق خونی و بافت پوششی و همبند در سراسر بدن ضروری است. همچنین مصرف آهن برای هموگلوبین تشکیل کلاژن و انتقال اکسیژن مورد نیاز است.

برای دریافت پروتئین که جز سیستم ایمنی است و مواد اتصال دهنده پوست و غضروف و ماهیچه را تامین می‌کند می‌توانیم در موادی چون تخم مرغ، گوشت قرمز بدون چربی ، ماهی، مرغ،شیر،لبنیات کم چرب،آجیل میتوان یافت.

پروتئین‌ ها در بهبود زخم و ترمیم بافت بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آن باعث کاهش تولید و رشد کلاژن می‌ شود پس باید طبق نیاز بدن به زخم و بقیه اندام‌ها پروتئین کافی برسانیم.

چربی ها نیز منبع بی خطر و متمرکز انرژی محسوب میشوند و منبع خوب چربی برای بهبود زخم شامل گوشت،لبنیات پر چرب مانند شیر،پنیر،ماست،بستنی،روغن هایی است که در پخت و پز استفاده می شود و نکته چشم گیر این است که در طی روند درمان نباید به هیچ عنوان تلاش به کاهش وزن کرد تا زخم به صورت کامل ترمیم شود.

از دسته کربوهیدرات‌ ها که برای تولید انرژی مورد نیاز است در غلات میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و جز مواد بسیار مغذی محسوب می‌شود و جز سه منبع غذایی اصلی هستند که بدن برای تامین انرژی و کالری به آنها احتیاج دارد.

ویتامین c که یکی از موارد مهم دیگر است در موادی چون مرکبات آبمیوه‌ ها گوجه گریپ فروت پرتقال جهت تشکیل کلاژن و عملکرد سیستم ایمنی و کاهش عفونت زخم مورد نیاز است.

ویتامین سی نقش مهمی در ایجاد رگ های خونی جدید ایفا میکند و به جذب آهن کمک خواهد کرد و نکته ضروری این است که تاثیر آب پرتقال روی قند خون در مقایسه با پرتقال کامل بیشتر است بنابراین اگر نگران سطح قند خون خود هستید بهتر است از مصرف آب پرتقال و سایر آبمیوه‌ها خودداری کنید.

 

در مورد زینک نیز به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و در گوشت غذاهای دریایی تخم مرغ یافت می‌شود. نباید فراموش کرد که آب و مایعات تاثیر فراوانی در حفظ یکپارچگی پوست و سلامت بدن دارند.

 

و هرگز نباید از مصرف آن پرهیز کرد سبزیجات آبمیوه‌ها و میوه‌ها می‌توان در این مورد کمک گرفت.

در زخم‌های جراحی نیز استفاده از فلفل دلمه‌ای سیب زمینی هویج و سبزیجاتی چون کلم بروکلی و انواع خوراکی‌ های دارای فیبر به شما کمک خواهد کرد.

همچنین می‌توانید از روغن زیتون و روغن نارگیل آجیل بادام جهت تصفیه بهبود زخم کمک بگیرید همچنین به یاد داشته باشید استفاده از نمک در زمان پس از جراحی و داشتن زخم‌ باید به حداقل مصرف برسد زیرا احتباس مایعات در بدن افزایش می‌یابد.

 

در امتداد صحبت‌هایمان به این نتیجه می‌رسیم که برای بهبود زخم‌ تنها بانسمان کافی نیست و کاهش خطر التهاب کمک به ساخت بافت جدید تقویت سیستم ایمنی و تامین مواد غذایی اهمیت چشمگیری دارد و هنگام درگیری با زخم‌ های فشاری زخم‌های مزمن تغذیه یک امر ضروری است و افراد دیابتی با توجه به این مقاله باید در انتخاب خوراکی دقت لازم را به کار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ