به کلینیک مراقبت از زخم
دکتر فراهانی خوش آمدید

02191015268 08691015268 06691015268

تماس از تلفن ثابت در تهران مرکزی و لرستان بدون کد

ادرار سوختگی و مشکلات پوشک بیماران

چگونه از بروز مشکلات ادرار سوختگی در بیماران جلوگیری کنیم ؟

نکته بعدی که در مراقبت از افرادی که دربستر بیماری هستند باید توجه کنیم بحث مراقبت از پوشک بیمار است. مراقبت از پوشک بیمارها خیلی مهم است به این دلیل اینکه که عرق سوز شدن و یا سوختگی های داخل کشاله ران به دنبال مراقبت غیر اصولی و استفاده غلط از پوشک برای بیمارهای داخل بستر. و بیمارانی که از پوشک استفاده می کنند اتفاق می افتد.

برای مدیریت این موضوع ما باید موارد زیر را بررسی کنیم:

اولا علت اصلی این عرق سوز شدن و یا سوختگی‌ها حالت قلیایی خود ادرار باشه که بر اثر تعویض دیرهنگام پوشک و تماس بیش از اندازه با پوست این ناحیه اتفاق بی افتد اگر با این موضوع مواجه شدیم تعویض پوشک را باید سریعتر انجام بدهیم.

حداقل روزی 6 بار و در کنار آن از شوینده هایی استفاده کنیم که علاوه بر خاصیت پاک کنندگی ادرار خاصیت محافظ پوست را هم داشته باشند. و اجازه بدهیم که پوست حالت ترمیمی به خودش بگیرد.

برای مثال میتونیم از اسپری بریر وللند یا کرم بریر وللند کرم محافظ عسل مدهانی یا سودوکرم استفاده کنیم. و یا از کالاندولا و یا کالامین میتوانیم استفاده کنیم.

در مرحله بعدی با گرفتن عکس و ارجاع به پزشک میتوانیم دستور را بگیریم

نکته اول:

زمانی که  ادرار سوختگی های خیلی زیادی روی ناحیه کشاله ران داریم ما حتما پیشنهاد می کنیم. که اگر امکانش وجود دارد و با مشورت پزشک مربوطه استفاده از سوند ادرار فولی (داخلی) و یا سوند ادراراکسترنال (خارجی) انجام شود تا زمانی که این سوختگی ها برطرف شود.

نکته دوم:

استفاده از بریرها و ماساژ روزانه بیمارانی است که در بستر بیماری به سر می برند:

بریر هایی مثل روغن های ماساژ،روغن بدن فیروز و هر بریری که در دسترس است را ما باید برای بیماران استفاده بکنیم.

به این صورت که در نقاطی که مستعد ایجاد زخم هستند مثل ناحیه پاشنه، زانو، آرنج، کتف ها و باسن و هر نقطه‌ ای که پوست خشک دارد و ما احتمال ایجاد ترک پوستی و یا شروع زخم میدهیم باید از بریرها و محافظ ها استفاده کنیم.

و از این روغن ها مثل روغن بدن فیروز میتونیم برای ماساژ دستها و پاها و یک فیزیوتراپی کوچک استفاده کنیم. به این صورت که برای پاها و دستها یک ماساژ روزانه را داشته باشیم و اگر بیمار هوشیار نیست.باید با وسیله نرمی مثل یک توپ داشته باشیم بگذاریم که دستشان را جمع نکنند. استفاده از بریرها به ما کمک می کند که از خشک شدن پوست و مستعد زخم شدن و ایجاد زخم جلوگیری کنیم.

 Foot drop

برای مراقبت از پاها  اگر بیماری داریم که در بستر بیماری به سر می برد دقت کنیم. که عارضه فوت دراپ (foot drop) ایجاد نشود. به این صورت که پنجه پا کشیده نشود.

ما باید اگر روی تخت هستند هر دو ساعت یک بار بالشت کف پا بگذاریم. و پا را به حالت 90 درجه قرار بدهیم و یک ساعت به حالت استراحت رها کنیم.

نکته سوم :

استفاده از ملحفه های کاملا نخی برای بیماری می باشد تا دچار حساسیت‌هایی که بعضی از بیمارها نسبت به پارچه های با در صد پلاستیک بالا دارند نشوند.

حتما باید سعی کنیم که ملحفه زیر بیمار و روی بیمار باشد و قسمت کمر تا پایین باسن را حتما یک دروشیت قرار بدهیم. که اگر ادرار یا مدفوع بود به ملحفه نرسد.

نکته بعدی معاینه روزانه است باید دقت داشته باشیم. که ما هر روز از پشت سر ناحیه گوشها، پشت کتف ها، آرنج، ناحیه باسن، زانو ها و پاشنه ها از بالا تا پایین را برای هر بیمار مورد معاینه قرار دهیم. تا اگر لک یا جوش یا استارت زخم یا هر موردی را مشاهده کردیم. بتوانیم گزارش کنیم و دنبال درمان آن باشیم که در مرحله اول به آن رسیدگی کنیم‌.

نکته آخر

و نکته ای که شاید خیلی از همراه های بیماران به آن توجه نکنند بررسی اطراف تخت یا محل استراحت بیمار هست از نظر دمای محیط که شاید بعضی بیمار ها در حالتی باشند. مثل سکته مغزی یا ضایعه نخاعی که حس اندام ها را ندارند. یا زندگی نباتی که اصلا حسی ندارند و قادر به گفتن یکسری از مشکلات نیستند. و به هر دلیل بیماری هایی که نمی‌توانند سرما و گرما را برای ما گزارش کند از نظر دمایی باید اطراف تخت بیمار بررسی شود.

اینکه کنار پنجره یا زیر تابلو نباشند. زیر اجسام خطرناک نباشند. کنار دیواری که اجسام خطرناک هستند چون این دسته از بیماران اصلا توانایی دفاع از خودشان را ندارند.

موردی که چندین بار توسط همراه بیماران گزارش شده است. مشاهده لانه مورچه و حشرات اطراف تخت یا محل استراحت بیمار است.

ممکن است هنگام غذا دادن به بیمار مقداری از غذا بر روی تخت بیمار بریزد. این موضوع باعث جمع شدن مورچه و حشرات می شود. و ممکن است لابه لای انگشت پاها یا بعضی از نقاط بدن رو مورد گزش قرار ‌دهند. و این می‌تواند شروع زخم و شروع یک مشکل جدی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

گفتگو با کارشناسان ما در واتساپ
گفتگو با مشاورین ما در واتساپ